Ryhmäsparrauksessa on voimaa. StartFactor-koulutus vahvisti sen. Siellä kävimme yhdessä nimittäin lävitse, miten kertoisimme palveluistamme. Jokainen lähti hommaan sillä ajatuksella, että porukka vinkkaa, mitä kunkin pitäisi tehdä, että saisi kasvatettua näkyvyyttään tai mikä olisi se yksilöllinen valtti tai mikä oli silloin se ydinongelma, joka vaivasi ja johon ryhmä voisi antaa apuja. Rakastin tuota!...

Päiväkirjakerronnasta voimme ottaa viestintämalleja sisältöihimme työelämässä. Kun kirjoitamme mitä tahansa tekstiä, meidän tulisi aina ajatella vastaanottajaa - kuka lukee viestini, kenelle se on tarkoitettu, mitkä asiat kiinnostavat häntä. Kun ajattelemme vastaanottajaa, huomaamme myös, millaista sanastoa meidän tulisi käyttää, mitkä termit ovat keskiössä ja mitä termejä me emme saa missään nimessä käyttää. Mistä lukija pitää, mitkä asiat kiinnostavat häntä ja mitkä asiat loukkaavat tai haavoittavat vastaanottajaa?...

Työkseni käyn läpi eri alojen yritysten Facebook-sivuja. Olen huomannut yhden todella mielenkiintoisen seikan: Miksi niitä ei personoida? Miksi niitä ei laiteta yrityksen näköiseksi? Joistakin puuttuu jopa kansikuva, joistakin profiili tai muuten tiedot yrittäjästä itsestään. Päätin koostaa blogitekstiini muutaman vinkin, joilla yrityksen Facebook-sivut saadaan helposti ”hakukoneystävällisiksi”....

Hyvinlaaditut tuotekuvaukset herättävät luottamusta ja sitouttavat asiakkaan verkkokauppasi vakioasiakkaaksi. Kun tuotekuvaukset ottavat vastaan, puhuttelevat ongelmaa sekä selostavat auki vaikeammat termit, asiakaspalvelukokemuskin on lämmin. Mikään ei ole kauheampaa kuin mennä verkkokauppaan, missä tuotekuvaukset ovat teknisiä ja kylmiä, joista tavallinen tallaaja ei saa otetta laisinkaan....

Työni puolesta olen päässyt tutustumaan monenlaisten yritysten sisäiseen toimintaan. Joissakin paikoissa se on toimivaa sekä ottaa avainhenkilöt mukaan, joissakin paikoissa taas kuljetaan hyvin rajoitettua polkua. Kaikessa sisäisessä viestinnässä korostuu mielestäni kuitenkin avoimuus. Etenkin muutosten keskellä sekä uudenlaisia toimintamalleja omaksuessa avoimuus ja onnistumisista sekä ongelmista tiedotus on tärkeää. ...

Kuinka usein olet saapunut sivulle, missä mainostetaan, että on blogi, mutta huomaat, että blogia on päivitetty viimeksi viime vuoden puolella? Kuinka monella yrityksellä on tällä hetkellä ns. "blogi", mutta sillä ei ole päivittäjää tai yksinkertaisesti yrityksellä ei ole blogattavaa asiaa sittenkään? Tuliko blogi-välilehti sivuillesi verkkosivupohjan mukana ja et ole tehnyt asialle mitään? UKK?...