Instagram eli IG tehokäyttöön

Anteeksi, kun sanon tämän, mutta miesvoimaiset yritykset vasta nyt ovat hiljalleen heräämässä Instagramin, TikTokin sekä Pinterestin markkina-arvoon, kun taas naisvoimaisille yrityksille tämä on ollut jo arkea pidemmän aikaa. Visuaalisuus, kauneus sekä kuvien ja videoiden värittämä todellinen kuva yritysten tekemisestä on nyt entistäkin tärkeämpää. Se tekee viestinnästä aitoa. Miesyrittäjät, herätkää!

Kun kiinnostus on nyt herätetty, aluksi varmasti mieleen nousee runsas määrä kysymyksiä. Miten sinne sitten mennään? Mitä siellä pitää huomioida? Millaisia asioita siellä voi postailla? Miten Instagram otetaan tehokäyttöön? Kuvaan aina asiakkailleni tätä näiden sovellusten todellisuutta ns. takahuoneena eli siellä voi esitellä sitä elämää, mikä tapahtuu piilossa. ”Piilottelemme” usein työntekijöitämme, asiantuntijoitamme, työvälineitämme, tuotteiden rakennusprosesseja sekä toimitilojamme. Ne on helppo tuoda esiin näiden sovellusten avulla. Lisäksi näissä sovelluksissa on mahdollista ottaa käyttöön maksettu markkinointi. Instagramin markkinointi toimii Facebookin kanssa parhaiten yhteen, TikTokin markkinoinnille on luotu mukava alusta hiljalleen ja samoin Pinterestikin herää hiljalleen eloon täällä Pohjoismaissa. Keskityn tässä kuitenkin Instagramiin, mutta nämä asiat pätevät samalla tavalla TikTokiin sekä Pinterestiin. Teen toisista sovelluksista blogit myöhemmin.

Miten esimerkiksi Instagramiin mennään?

Aluksi hanki tili. Tilin voi hankkia puhelimen sovelluksen kautta tai sitten selaimella. Mielestäni selaimella voi helpommin tehdä luomisen, mutta hallinta hoituu paremmin puhelimella sovelluksen kautta.

Kun tiliä luodaan, aluksi lähdetään liikkeelle nimestä. Yleensä tilin nimeksi kannattaa laittaa yrityksen nimi tai sitten tuoteperhe, jos yrityksen nimi ei mielestäsi ole tarpeeksi kuvaava. Esim. teet töitä ns. aputoiminimellä, et varsinaisella yritysnimellä. Asiakkaasi tuntevat sinut tuotteen kautta ennemmin kuin yrityksesi nimen kautta. Vaihtoehtoja on runsaasti. Joskus myös yritysnimen valinta ei ole mahdollista, koska joku toinen on varannut saman nimen. Tästä syystä ennen tilin hankintaa kannattaa valita ainakin kolme erilaista nimiehdotusta. Näin on valinnanvaraa, eikä nimen valinta aiheuta sitä ensimmäistä käyttömuuria tai hanskojen maahan tippumista. Jos sinulla on olemassa jo Facebook-tili, käytä samaa nimeä eli @nimeä siellä.

Seuraavaksi pitäisi pohtia yritykselle lyhyt kuvaus. Yleensä tämä sisältää yrityksen toiminnan eli miten olette avuksi asiakkaallenne tai minkä ongelman ratkaisette? Toisaalta bioon voi kirjoittaa myös suoran kuvauksen, miksi tämä kanava on olemassa yrityksellänne. #-termien eli avainsanojen avulla voitte liittää yrityksenne toimialaanne. #rakennusala #insinööritoimisto #kuljetusliike #rakennusliike #rakennusarkkitehti jne. Lisäksi yrityksellänne pitäisi olla oma avainsana, esim. yrityksen nimi, tuote, sanonta tai lempinimi, joka tulee esiin kuvauksessa.

Lopuksi kuvaukseen liitetään yrityksen linkki verkkosivuillenne tai verkkokauppaan. Harmillisesti sinne ei saa useampaa linkkiä. Kannattaa siis pohtia, mikä on tärkein sivunne? Yleensä sivuna ovat yhteystiedot tai verkkosivujen pääsivu. Jotkut ovat ottaneet tässä avuksi esim. Linktreen kaltaiset apusovellukset, jotkut ovat tehneet sivuilleen suoraan oman laskeutumissivun, minne Instagramin kaltaisilta sosiaalisen median alustoilta tullaan suoraan. Tässä kannattaa huomoida, että esimerkiksi Instagramissa postaukseen ei voi laittaa toimivaa linkkiä. (10 000 seuraajan jälkeen se on mahdollista.) Siksi tämän linkin kuvauksessa tulisi olla sellainen, mikä vie olennaisen tiedon lähteille aina. Profiilikuvaksi kannattaa valita yrityksen logo tai toimitiloista sopiva kuva.

Kun käytän kanavaa, mitä minun pitää huomioida?

Keskiössä kanavan käytössä on sisältö ja sen houkuttelevuus. Kun sisältö on hyvää, se houkuttelee myös seuraajia. Huomioi aina kohderyhmä jokaisessa viestissäsi. Mitä iloa se voisi aiheuttaa hänelle?

Aloita Instagramin käyttö tehokkaasti. Julkaise vähintään 9 postausta ensimmäisen kahden viikon aikana. Näin saat ns. vähimmäismäärän täyteen ja tilinne näyttää aktiiviselta. Siitä on sitten helppo jatkaa eteenpäin. Postaus / päivä ei ole mikään paha idea, mutta myös 1 – 2 kertaa viikossa on sopiva tahti aloituksen jälkeen. Kannattaa siis rakentaa jonkinlainen julkaisukalenteri ennen aloittamista. Julkaisukalenterin rakentamisessa auttaa, jos käy läpi kaiken mahdollisen, mitä on tehty, mitä on tulossa ja mikä on arkea. Jokaisella yrityksellä on kuvamateriaalia ja tapahtumia, joista voi julkaista postauksen, vaikka ne eivät olisi ajankohtaisia. Ensimmäisessä yhdeksässä postauksessa tulisi antaa ns. läpivalaisu yrityksen toimintaan sekä tekemiseen.

Postaus sisältää yleensä 1080 x 1080 kuvan (Later antaa hyvän oppaan) tai sopivan videon, tekstin sekä sopivat maininnat ja avainsanat. Teksti voi olla lyhyt tai sitten postaukseen voi kirjoittaa pidemmästi tekstiä. Yhdessä postauksessa voi olla 2200 merkkiä, 30 mainintaa ja 30 avainsanaa. Avainsanoina käytä vähintään yrityksesi omaa henkilökohtaista #-termiä sekä muutamaa omaan alaan liittyvää avainsanaa. Huiput käyttävät jopa kaikki varatut 30, mutta tyytyisin alussa vain 5 – 10 avainsanaan. Maininnalla tarkoitetaan @-merkin avulla liitettyä toista tiliä. Tällaisia ovat esimerkiksi yhteistyöyritykset tai sitten henkilöt, jotka ovat olleet postauksessa kuvatussa tapahtumassa mukana eli esiintyvät esimerkiksi kuvassa tai videossa.

Seuraajia voi aluksi metsästää lähtemällä seuraamaan yhteistyökumppaneita sekä muita lähialueella toimivia yrityksiä. Jos yrityksellänne on joku toinen sivusto jo olemassa, esimerkiksi Facebook tai Linkedin, kannattaa tästä uudesta tilistä kertoa siellä. Näin saatte niiden tilin seuraajista helposti uusia seuraajia luodulle tilille.

Ohessa muutama sisältöidea, joita voitte käyttää, kun pohditte sisältöjä. On tosin ollut ilo kurkkia eräiden miesten postauksia, kuinka ihanan innovatiivisia ne ovat. Kiitos niistä. Ottakaa muut siis koppia näistä sisältöideoista. Olkaa rohkeita ja innovoikaa:

  • Arkinen tapahtuma: valmistaminen, työväline, toimintoja eri aiheista
  • Henkilöesittely: työntekijä, asiantuntija, yhteistyökumppani
  • Tietonurkka: info, fakta, ohje
  • Toivotus: kalenterijuhla, arvostetun henkilön syntymäpäivä, muu
  • Uutinen, artikkeli
  • Sisäiset videot: työnteko, yhteistapahtuma, henkilökunnan päivä jne.
  • Infograafi toiminnasta tai valmistusprosessista
  • Lempiasia tai -työkalu
  • Suosikkituote tai -palvelu
  • Tapahtumasta tietoa, missä olette olleet mukana
  • HUUMORIA KOHDERYHMÄ HUOMIOIDEN!
Miten pidän huolen, että kanavani pysyy aktiivisena?

Nyt päästään suosikkiaiheeseeni. Aikaisemmassa osiossa sanoin, että alku kannattaa tehdä väkevästi. Pitää huoli, että postauksia tulee n. 9 kahden ensimmäisen viikon aikana ja sen jälkeen hieman hidastaa. Kukaan ei kiellä tekemästä samaa koko ajan. Jos koet, että aikasi ja aiheesi riittävät, anna mennä vain. Pääasia, että et ylipostaa. Silloin joudut usein estolistalle. Parasta olisi alussa päättää aika, jolloin teet viikossa postaukset ja ottaa se vakioksi. Toisaalta voit käyttää myös meitä näppäriä sisällöntuottajia apunasi, joiden kanssa sisällöt karttuvat automaattisesti.

Seuraavilla vinkeillä pidät tilisi aktiivisena sekä hyvämaineisena:

  • Rakenna laadukasta sisältöä. Pidä huoli, että kuvasi tai kuvamateriaalisi on hyvälaatuista. Pidä myös huoli, että tekstisi ovat toiminnallisia ja käytät aiheeseen sopivia avainsanoja eli #-termejä. Kuvien joukkoon kannattaa jakaa myös videota. Parhaimpia ovat muutaman minuutin mittaiset videot. Storieseja sekä realsseja eli Instagramin TikTok-videoita kannattaa myös rakennella.
  • Jos haluat olla paikkakuntakeskeinen, lisää sijainti jokaiseen postaukseen. Näin saat alueellista näkyvyyttä helposti.
  • Ovatko seuraajat aitoja? Alussa seuraajien joukossa on varmasti spam-seuraajia eli sellaisia, jotka eivät välttämättä ole niitä hedelmällisimpiä seuraajia. Ne voi joko estää tai konkreettisesti poistaa seuraajista. Seuraa koko ajan siis tykkääjiä ja seuraajiasi. Se on arvokasta työtä.
  • Jos sinulle kirjoitetaan viestejä, pyri vastaamaan niihin nopeasti tai ainakin reagoimaan niihin mahdollisimman pian.
  • Seuraamalla saat seuraajia. Tutki Instagramin sisältöjä, olisiko siellä tilejä, jotka tekevät samaa työtä kuin sinä tai toimivat samalla alalla? Voisitko verkostoitua heidän kanssaan täällä? Kuka on idolisi? Haluaisitko seurata heitä? Voisitko oppia esimerkiksi heiltä? Tutustu samaa avainsanaa käyttäviin yrityksiin ja seuraa heitä? Kommentoi heidän postauksiaan ja vietä aikaa. Valitse viikosta esimerkiksi aika, milloin vastailet kysymyksiin tai kommentoit seuraamiesi yritysten postauksia.

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Henna Eklund | Punakynäpaholainen

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.

Löydät minut myös sosiaalisesta mediasta!

Ps. Joko tilasit Aamunavauksemme?