Miten yritysesittely tulee rakentaa?

Yritystoiminnassa on perinteistä, että jokaisessa asiakaspalaverissa on nopeasti koostettava asiakkaalle, mitä yrityksesi tekee ja miten yritys voisi hyötyä tuotteistasi. On rakennettava suullinen yritysesittely, ja sekös on joskus vaikeaa. Miten yritysesittely tulee sitten rakentaa? Kun tarpeeksi usein toistaa tuon mantran, se jää takaraivoon. Siitä syystä onkin ihastuttavaa aina seurailla myyjiä, jotka ovat tehneet tuota pitkään. Muistan, kun omani oli ensimmäisen kerran. Valmisteluun meni pari päivää, ja sisältöjä piti oikeasti ajatella, mitä tarkalleen haluan esitellä, mistä kerron heille ja miten saan kuvattua toimeni mahdollisimman tarkasti heille. Silloin sisällöntuottaja oli hieman oudompi termi.

Rakentelin aikoinaan monenmoisia tapoja hoitaa yritysesittely. Kokeilin varsinkin näitä kolmea tapaa, ja täytyy sanoa, että ne osoittautuivat kaikki varsin käyttökelpoisiksi.

  1. Rakenna esittely ohjeistuksen ympärille. Minä opetin, miten kirjoitetaan esim. loistava blogikirjoitus, ja sen jälkeen kerroin vähän yrityksestäni.
  2. Esittele osaamistasi selkeästi palanen kerrallaan asiakasesimerkkien kautta. Rakensin aluksi luottamusta ja lopuksi oli helppo jäädä mieleen.
  3. Esittele ongelmat, jotka olet ratkaissut osaamisellasi. Esittelin yksi kerrallaan, mitä olen tehnyt, mitä piti huomioida ja miten se onnistui. Asiakas ymmärsi, missä olen hyödyksi.

Kun kokeilin noita useamman kerran, huomasin, että tapa 2 on varsin oma vaihtoehto minulle. Ohjeistin usein kirjoittamista, kielivirheitä sekä esim., miten yritysesittely rakennetaan. Asiakas nopeasti näki taitoni ja osaamiseni, joten asiantuntijuuttani eli tuottetta oli helppo myydä. En sano kuitenkaan, että noista mikään olisi huono vaihtoehto. Kaikki toimivat, mutta kohderyhmä kannattaa huomioida aina eli ketkä kuuntelevat esittelyäsi.

Tuollaisen esityksen yleisönä on usein yhteistyökumppaneita ja mahdollisia uusia asiakkaitani. Kestoa ei kannata koskaan venyttää kovin pitkäksi, vaan pidä se usein lyhyenä ja ytimekkäänä. Esittelylle kannattaa aina varata noin 10 – 15 minuuttia aikaa. Siinä ajassa ehtii hyvin käydä läpi sen, mitä tuli sanomaan. Jos mahdollista, kannattaa ottaa mallia joistakin yritysesittelyistä ja huomioida, miten he osaavat esitellä yrityksen ja miten he korostavat yrityksensä tärkeimpiä asioita. Aikoinaan tein juuri tätä ja keräsin ylös esimerkkejä, miten he toimivat. Lisäksi keräsin myös ajatuksia ylös, miten oma esitykseni erottuisi heistä eikä hukkuisi ns. massaan.

Jos sinulla on selkeä tuote eikä asiantuntijapalvelu, esittely voi olla hieman helpompaa. Jos taas myyt osaamistasi ja asiantuntemustasi, esityksessä korostamasi asiat ovat hieman erilaisia. Se, miten tuot taitosi esille, on siis tarkasti pohdittava. Kerrotko taustoista, kokemuksista, koulutuksesta vai jostakin muusta? Siksipä nuo tapani kertoa asiat ovat pohdinnan arvoisia.

Yritysesittelyn sisältö palanen kerrallaan

Nyt olet saanut idean, mutta mitä sitten. Visuaalisuus on usein yritysesittelyssä tärkeää, mutta aina esitystä ei voi pitää. Silloin on pitäydyttävä suullisessa muodossa. Nykyään kuitenkin etäelämässä, esittely on helppo vetää etäpalaverissa nopeasti alkuun. Tällaisessa esittelyssä kalvotuki on paikallaan. Kun tuollaista esitystä tehdään, usein sorrutaan erääseen perussyntiin eli yritysesittelyssä tehdään se virhe, että hypätään suoraan kalvopohjalle ja aloitetaan niiden rakentaminen. Silloin huomio keskittyy ennemminkin kalvojen ulkoasuun kuin itse sisältöön. Yritysesittelyssä mielestäni tärkeintä on juuri sisältö, ja sitä ei missään nimessä tule unohtaa. Kirjoittele ylös paperille, tekstinkäsittelyyn tai muuhun muistiinpanovälineeseen – sähköiseen tai orgaaniseen, esityksesi ydinasiat. Vasta sen jälkeen hyppää kalvoille.

Mielestäni hyvä rakenne kalvojen tukemaan yritysesittelyyn on usein käyttämäni:

  1. Esittele aluksi lyhyesti yrityksesi toiminnan ydin ja toimiala.
  2. Kerro lyhyesti yrityksesi historia ja kerro taustoistasi.
  3. Kerro sen jälkeen palveluistasi ja toiminnastasi. Kannattaa antaa palvelulupaus tässä vaiheessa.
  4. Kerro esimerkkejä asiakkaistasi ja tekemistäsi töistä.
  5. Anna yrityksen yhteystiedot sekä tee call-to-action eli toimintakehotus.

Painotin kohdissa 1 ja 2 sanaa lyhyesti. Usein sanonkin asiakkaalleni, että käytetään kolmen sääntöä: Kolme virkettä, joissa on maksimissaan kolme lausetta ja jokaisessa lauseessa on maksimissaan kolme sanaa. TIEDÄN! Eihän siihen mahdu mitään, mutta tuo ohjesääntö saa sinut pohtimaan kokonaisuutta. Jos nyt iski luovuuden tuska, käytä apuna jo laatimiasi tekstejä. Jos olet yritystoimintasi alussa rakentanut liiketoimintasuunnitelman, yritysesittelyn sisältö on helposti otettavissa sieltä.

Kun olet luonut tekstit, voit aloittaa kalvojen rakentamisen. Tärkeimmäksi kohdaksi nousee silloin se, kuinka paljon aikaa yritysesittelyyn on käytettävissä ja paljonko aikaa yhden kalvon käsittelyyn kuluu. Esimerkiksi omassa yritysesittelyssäni käytän usein ensimmäiseen ja viimeiseen kalvoon yhteensä noin minuutin ja loppuihin aika jakaantuu tasaisemmin eli noin 3 minuuttia/kalvo.

Vaikka yritysesittelyn tekeminen voi olla hieman haastavaa, kannattaa se tehdä kunnolla.

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Henna Eklund | Punakynäpaholainen

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.

Löydät minut myös sosiaalisesta mediasta!

Ps. Joko tilasit Aamunavauksemme?