”Narcoleptics Sleep Around”

Kyseinen lause luki rinnassani keväällä 2007. Olin vaihtanut opetusvaatteeni arkisempiin, siirtynyt oppilaitokselta juna-asemalle ja olin matkalla kohti Oulua. Yhden juna oli vanhempaa mallia, jossa oli vielä vanhan ajan ”VIP-vaunu”. Se toimi silloin jo lemmikkieläinvaununa. Istuinten väli oli harvempi, penkit olivat isommat sekä vaunua koristivat tapetit ja penkkejä puiset käsinojakoristeet. Ihmisiä ei juuri koskaan siellä näkynyt. Tällä kertaa sinne oli eksynyt vanhempi mies, jolla alkoi jokin asia vipattaa, kun hän kiivaasti tarkkaili rintojeni päällä lukevaa tekstiä: ”Narcoleptics Sleep Around.” Onneksi tuttu konduktööri kävi tiuhaan vaunussa, jotta 100 km Ouluun sujui rauhallisesti. Sain lukea lehteni ilman keskeytyksiä sekä ottaa tarvitsemani päivätorkut.

Sisällöntuottaminen on vaikea laji ja suomen kieli on ankara lukutaidottomalle. Vaikka kyseinen lause luki rinnassani englanniksi, voi sen ymmärtää monin tavoin tuntematta taustoja. Yksinkertaisin ihminen ymmärtää sen halujensa kautta, tuttuni tietävät merkityksen tarkemmin. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun käytin T-Shirt Hellistä ostamaani paitaa julkisesti. Tässä kokemuksessani kiteytyy juuri se, että kun termi irrotetaan kontekstista, koetaan se omien halujen ja toiveiden mukaisesti ennemmin kuin perehdytään, tutkitaan sekä selvitetään taustoja syvemmin. Lukutaitoinen ihminen ymmärtää tutustua myös ympäristöön.

Väärinymmärryksen syyt

Sisällöntuottaminen on mielestäni korkeimmassa merkityksessään opastamista oikeaan suuntaan. Sisällöt usein kertovat, avaavat sekä taustoittavat yrityksen toimintaa ja tekevät yrityksen toiminnasta sekä palveluista ymmärrettäviä ulkopuolisillekin. Jos yrityksen sisällä ymmärretään tarkasti toiminnan tarkoitus sekä päämäärä, tulisi se välittyä julkaistujen sisältöjen kautta myös potentiaaliselle asiakkaalle. Jos aihe on helposti ymmärrettävä ja jokapäiväinen, sisältöjen tuottaminen sekä ymmärtäminen on helpompaa. Esimerkiksi, jos erityisosaamista on tehdä erinomaisia keittiöremontteja, tuskin julkaistaan sellaisia sisältöjä, joissa kerrotaan, miten tehdään laadukas kylpyhuoneremontti.

Suomen kielen viehättävyys on sen ekologisuus eli sama sana voi sopia moneen tarkoitukseen, esimerkiksi sanalla voi olla jopa yli kaksikymmentä eri merkitystä riippuen sanan kontekstista eli käyttöyhteydestä. Vaikka tämä voi olla helpottava ominaisuus, on se myös ongelmallinen ominaisuus. Jotta käytetty termi ymmärrettäisiin oikein, sen käyttö pitää yleensä selostaa tarkasti vastaanottajalle ja liittää se ymmärrystä tukevaan sanastoon. Jos vastassa on alasta tietämätön tai lukutaidoton, on tällainen merkityksen tukeminen erityisen tärkeää.

Kohtaankin asiakasyrityksiä palvellessani silloin tällöin epäilijöitä. ”Et ole alamme asiantuntija.” En tietenkään voi heti olla seppä ja tekijä, koska sisällöt eivät synny hetkessä. Tästä syystä otan käyttöön oman osaamiseni eli tiedonhaku- sekä lukutaitoni. En voi sanoa niin, että olisin asiakkaani alan asiantuntija ja tekijä, vaan olen oman alani asiantuntija ja erittäin lukutaitoinen. Työtäni on selvittää ja hahmottaa asiakkaani toiminta. Siihen tarkoitukseen myyn aina alkukartoituksen. Palvelumuotoilemalla saan aika nopeasti selville, mikä on asiakkaani tuote ja sen erottava tekijä, ketkä ovat tärkeimmät asiakkaat ja mitkä ovat ne kanavat, joista heidät tavoittaa. Tämän jälkeen pääsemme yhdessä rakentamaan kokonaisuuden – asiakkaana hän antaa tähän projektiin oman osaamisensa ja minä omani. Näin saamme usein aikaan varsin rikkaan kokonaisuuden, jolla on hyvät tulokset.

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Henna Eklund | Punakynäpaholainen

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.

Löydät minut myös sosiaalisesta mediasta!

Ps. Joko tilasit Aamunavauksemme?