
Sisäisen viestintä osaksi markkinointistrategiaa
Markkinointiviestinnästä puhuttaessa se käsitetään usein juuri talosta ulospäin suuntautuvaksi viestinnäksi. Mielestäni markkinointistrategiaan tulisi sisällyttää myös työpaikan sisäinen viestintä. Tässä artikkelissa valotan teille hieman sisäisen markkinointiviestinnän ajatusta ja miten siitä voi rakentaa työntekijöitä sitouttavamman voiman.
Kun ajatellaan asiakaskokemusta, ketkä ovat mielestäsi olennaisesti vaikuttamassa tähän? Mitä mieltä olisit, jos sanoisin, että työntekijäsi. Asiakaskokemusta ei rakenna yrityksen brändikasvo, toimitusjohtaja tai suuria lupauksia antava kylmäsoittaja, vaan sitä rakentavat ja vahvistavat konkreettisesti juuri työntekijäsi. Heidän käsiensä ja sanojensa kautta asiakkaalle välittyy lopullinen kuva yrityksestäsi ja kannattaako palveluitanne hankkia tulevaisuudessa. Työntekijät ovat yrityksesi käyntikortti.
Markkinointi ja myynti antavat suuret lupaukset palvelusta asiakkaalle. Lopullisen lupauksen pitävät ja mahdollistavat juuri työntekijäsi. Siitä syystä pidä huoli, että:
- työntekijäsi tuntevat läpikotaisin myytävät tuotteet sekä palvelut,
- työntekijöiden asenne on oltava kohdallaan sekä
- työntekijöillä on näin motivaatiota palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.
Miten tällainen saadaan aikaiseksi? Vastaus: Toimivalla sisäisellä viestinnällä eli sisäisellä markkinointiviestinnällä. Sisäisellä viestinnällä ja markkinoinnilla perehdytetään keskeisessä roolissa olevat työntekijät rooliinsa sekä rakennetaan työntekijälle motivaatio toimia asiakaslähtöisesti.
Mitä tapoja tällaiselle on työpaikalla? Tärkeimpiä ovat koulutukset, workshopit sekä tiedotus avoimesti kaikista työpaikan asioista.
Kun työntekijä on tietoinen ja kokee olevansa osa yhteisöä, on hän myös motivoitunut tekemään kaikkensa yrityksen eteen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että asiakas saa osansa tästä iloisesta asenteesta. Mieti siis selkeästi asiakkaan kulkema polku ostoajatuksesta tuotteen toimitukseen. Sen jälkeen pohdi, millaisessa avainasemassa työntekijä on tuolla polulla. Näin sinulle selkenee ajatus, mitä tietoa työntekijät kaipaavat, jotta asiakaspolku olisi helppo ja ongelmaton.

Blogitekstin kirjoitti monitaitoinen digimarkkinoinnin asiantuntija
Henna Eklund | Punakynäpaholainen
Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen sisällöntuottaja, copywriter sekä suunnittelija. Olen yritysviestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija”. Nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. Työni puolesta tutustun ja tarkkailen yritysten tapaa hoitaa viestintä ja markkinointi. Avaan huomioitani blogiartikkeleissani.
Haluatko kysyä jotain? Kaipaatko tukea? Ota yhteyttä ja keskustellaan - henna@nextlevel.fi tai 050 536 2381!
Haluatko tehdä yhteistyötä? Olen aina avoin sellaiselle.