
Sisällöt monipuolisiksi
Kun hyppäsin opettajan kengistä yrittäjäksi, en käynyt perinteistä jäykkää yrittäjäkoulutusta, vaan kävin OAMK:n StartFactor-koulutuksen. Se on upea kokonaisuus aloitteleville naisyrittäjille. Koulutusta voi verrata yrittäjyyskoulutukseen ja siellä selkenee se, mitä yrittäjyys vaatii ja millaisia asioita on otettava tällä matkalla huomioon. Kurssilta sain runsaasti itsevarmuutta, koska huomasin, että tekemäni toimet yrittäjyyden hyväksi olivat olleet oikeita. Toisaalta opin myös, mihin asioihin minun tulisi kiinnittää huomiota tekemisessäni - brändäyksen, markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta.

Eräs harjoitus jäi sieltä vahvasti mieleeni. Siinä nimenomaan ryhmäsparrauksen voima tuli esiin. Harjoituksessa kävimme yhdessä ryhmänä lävitse, miten kertoisimme palveluistamme. Jokainen lähti hommaan sillä ajatuksella, että porukka vinkkaa, mitä kunkin pitäisi tehdä, että osallistuja voisi kasvatettua näkyvyyttään tai mikä olisi se yksilöllinen valtti tai mikä oli silloin se ydinongelma, joka vaivasi ja johon ryhmä voisi antaa apuja. Rakastin tuota!
Mitä ryhmäsparrauksessa konkreettisesti tapahtuikaan?
Olin ihan liekeissäni, kun sain kertoa, miten toiset ryhmäläiseni voisivat kehittää palveluitaan, kehittää näkyvyyttään ja kehittää markkinointiaan.
- Millaisia ominaisuuksia heidän tulisi korostaa ja nostaa esiin?
- Mitkä sisällöt olisivat heidän juttunsa?
Tämä onkin sitä ominta työtäni. Siihen suuntaan on tarkoitus kehittää myös Next Levelin palveluita enemmän. Ehkä voin sanoa, että juuri silloin takaraivooni uppoutui ajatus, että haluan olla enemmän avuksi kanssayrittäjilleni. Työtäni on antaa ulkopuoliset silmät käyttöönne, että voitte kehittää palveluitanne ja yrityksenne sisältöjä niin, että ne vastaavat asiakkaan tarpeisiin paremmin. Se on toimintaviestintää konkreettisimmillaan. Millaista toimintaviestintää yritys kaipaa, miten viestimällä yritys nousee esiin massasta ja samalla haluan myös kertoa, että: “Hei! Olen Henna. Olen Sinun Punakynäpaholainen. Voin kertoa sinulle, mitä yrityksenne kaipaa ja kehittää viestintäänne yhdessä kanssanne. Laitetaan yhdessä yrityksesi sisällöt kuntoon.” Kuulostaa hyvälle, eikö?
Kun oma vuoroni tuli, olinkin sitten erilainen. Mielessäni pyörii aina mantrani: “Kun löydät itsesi enemmistön puolelta, on aika pysähtyä ja pohdiskella tilannetta uudelleen.” En hakenut positiivisuutta, en hakenut iloisia ajatuksia, en hakenut mentaalivalmennusta. Ei... Annoin kanssaryhmäläisilleni tehtävän kertoa, miksi palveluitani ei kaivata, miksi tarjoamani sisällöt eivät riitä. Kaikki katsoivat minua silmät pyöreinä. Osalla oli suu ammottavan selällään. Kouluttajakin hieman nieleskeli. Kuitenkin, kun vuoroni tuli, jokaisen kynä alkoi sauhuta ja jokainen kertoi minulle, miksi minun palveluitani ei kaivata. Mitkä ovatkaan ne suurimmat ennakkoluulot?
Vaikka silloin ei näyttänyt siltä ja pyrin vakaasti peittämään todelliset tunteeni, olin onnessani! Sain todella hyviä vastauksia avukseni, kun pohdin, mitkä ovat ydinennakkoluulot ja tyypilliset tulevien asiakkaitteni vastalauseet. Niitä pääsin nimittäin pohtimaan tämän jälkeen ja kehittämään niihin parhaimmat vasta-argumentit.
Miksi hankkisit sisällöntuotantoon avun talon ulkopuolelta?
Yksi sparraajistani kirjoitti seuraavan väitteen: “Et voi tietää minun toimialastani.” Niinpä niin. Sehän tosiaan varmasti useimmilla pyörii mielessä. Tähän on kuitenkin helppo vastata. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta tiedonhaku- ja lukutaito ovat tässä päässä kohdillaan. En voi sanoakaan niin, että olisin alasi asiantuntija ja tekijä, mutta työtäni on selvittää ja hahmottaa, mitkä ovat Sinun juttusi. Siihen tarkoitukseen myyn aina alkukartoituksen, jonka aikana:
- selvitämme yrityksesi lähtötilanteen ja kuuntelemme mahdolliset toiveesi.
- käymme läpi analytiikan sekä kanavien toimivuuden konkreettisesti asiakashankinnan kannalta.
- kokoamme hyviä esimerkkejä markkinointisi ja brändisi kehittämisen tueksi.
- rakennamme kokonaiskuvan sekä raportin, jonka käymme läpi kanssasi.
Tämä voi kuulostaa pieneltä osalta kokonaisuutta, mutta se on erittäin tärkeä osa. Palvelumuotoilemalla saan aika nopeasti selville, mikä on tuotteesi, kohderyhmäsi ja kanavat, joilla heidät tavoittaa. Mitkä ovat aiheet, jotka heitä voisivat kiinnostaa. Tällä tavalla minä teen kaiken sen työn, mikä olisi ollut sinun vastuullasi, minä rakennan sinulle selkeän kuvan siitä, mitkä ovat sinun tapasi erottua. Miten voin auttaa sinua nousemaan esiin merkityksellisen sisällön voimin? Tämä on sitä toimintaviestintää, jossa haluan nimenomaan auttaa Sinua.
(Hih. Menipäs nyt myyntipuheeksi...)

Blogitekstin kirjoitti digimarkkinoinnin asiantuntija
Henna Eklund | Punakynäpaholainen
Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen sisällöntuottaja, copywriter sekä suunnittelija. Olen yritysviestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.
Löydät minut myös sosiaalisesta mediasta!