”Mistä sisältöä? Kaikki ideat on jo käytetty!?!”

Digitaalisuus on tullut jäädäkseen. Viimeistään nyt korona ajoi monen yrittäjän tehostamaan näkyvyyttään digitaalisesti. Lisäkäsille on ollut tarvetta useammassa paikassa, joten se on tuonut myös mukavasti töitä. Kysynkin, että: ”Etsitkö projektiin tai yhteistyökumppaniksi digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin moniosaajaa, joka on vielä kirjoitustaitoinen punakynäpaholainen? Mielestäni timanttista sisältöä syntyy parhaiten yhteistyössä, ja ulkopuoliset silmät eivät ole koskaan pahitteeksi.” Joskus työyhteisöissä ajaudutaan tiettyyn kaavaan, ja tekee hyvää, että ulkopuolinen tulee sitä sotkemaan ja kyseenalaistamaan. Siitä syntyy uudenlaista intoa.

Uusien tuulten puhaltaessa, olen jälleen katsellut kriittisellä ja kehittävällä silmällä Linkedin-profiiliani. Aina siellä huomaa kehitettävää, miten sisältö on mahdollista saada paremmin tehokäyttöön. Siitä syntyi idea rakentaa uuden yrityksen alle myös tarkoitus kursseja, joita ihmiset voisivat hankkia halutessaan tai tilata livenä yritykselle esim. koulutuspäivän tueksi. Yhdessä kurssissani on tarkoitus puhua nimenomaan sosiaalisen median merkityksestä yrityksen arjessa. Olen vetänyt muutaman aiheeseen liittyneen valmennuksen viime vuosien aikana, joten paketti oli sopivasti jo kasassa.

Herätykseni aihe, mihin kiinnitin huomiota Linkkarissani, olivat sisällöt. Puhun kurssillani juuri somen merkityksestä, julkaisuista, julkaisujen jaoista sekä sisältöjen monikäyttöisyydestä eri kanavissa. Yleensä asiakkaiden kanssa keskustelemme usein siitä, mistä voisi tehdä sisältöä. Kaikki ideat ovat heidän mielestään jo käytetty tai sitten he vähättelevät arvoaan eli miten heidän sisältönsä muka kiinnostaisi ketään. Sisältöjen kirjo on monipuolinen Linkedinissä ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Tähän kannattaisi kiinnittää huomiota. Sisältöä voi tuottaa myös runsaasti eri tavoilla ns. mikrosisältönä. Lisäksi sisältöä voi käyttää useamman kerran, koska yksi julkaisukerta ei riitä. Sisältö kannattaa laittaa tehokäyttöön.

Sisältö syttyy oikeassa kontekstissa

Eräs digitaalisessa maailmassa surffaileva kanssamatkustajani painotti usein aamiaispalaverissa, että sisällöt ovat tärkeitä. Olen samaa mieltä, ja siksi aikoinaan aloitin yritystoimintani. Lisäisin sisällön oheen vielä kohderyhmäkeskeisyyden, ja täydellinen paketti on valmis. Kun arvokkaan sisällön tuo esiin oikealla tavalla ja oikealle kohderyhmälle, voi tapahtua ihmeitä. Sisältö saa näkyvyyttä aivan uudella tavalla. Sisältösi tavoittaa oikeassa kontekstissa siitä kiinnostuneet ihmiset, joille siitä on hyötyä. Kun vastaanottaja hyötyy sisällöstäsi, hän myös jakaa tätä tietoa eteenpäin. Kun sisältö saa tällä tavalla ns. vuorovaikutusarvoa, myös sisällöntuottajan arvo kasvaa.

Mitä tällainen oikean kontekstin löytäminen vaatii? Oikea konteksti ei ole vain kanava, missä jaat sisällön. Kontekstia ovat myös ne ihmiset, jotka tätä kanavaa käyttävät. Kun tuotat sisältöä, tulisi sinun ajatella ennemmin vastaanottajaa ja sitä, miten tämä vastaanottaja voisi hyötyä tekemästäsi sisällöstä. Kirjoita aina vastaanottajalle, ihmiselle. Pohdi, millaisten asioiden kanssa hän voisi kamppailla ja missä asioissa hän voisi kaivata apua. Etenkin Pinterestissä, TikTokissa ja esim. Snapissä kultaisimpia sisältöjä ovat nimenomaan esimerkit (toimi tällaisessa tilanteessa ennemmin näin kuin näin), ohjeet (DIY, kuvausvinkit, reseptit) ja kokemukset. Niitä on ilo katsella. Ideana on, että ne sisällöt antavat sisältöä myös vastaanottajan elämään.

Muista kuitenkin, että jokaista ei voi miellyttää. Sisältö, joka auttaa toista, voi olla samantekevää toiselle. Hyvä sisältö herättää myös niin positiivisia kuin negatiivisiakin kaikuja. Tätä ei pidä koskaan pelätä. Kohderyhmäsi ymmärtää huumoriasi sekä yhdistää toimintasi oikeaan asiaan. Jos sisällön erottaa kontekstista, sen voi nähdä eri tavalla. Silloin saattaa syntyä soraääniä. Siitä muistutuksena humoristisesti tämä Studio Julmahuvin Hittikimara-sketsi.

Sisällöt kunniakierrokselle

Missä on sisällölleni se oikea konteksti? Tässä onkin se suurin ongelma. Painotan kaikissa koulutuksissani, että jokainen meistä voi pitää valoa päällä terassillaan ja kuvitella, että sen valo erottuu joukosta koko asuinalueelle. Jotta naapurit tulevat mukaan ja lopulta saat valaistua isomman alueen, vaatii se toisenlaista lähestymistapaa. Kerta ei riitä, vaan sisällöllä on oltava toistoa. Se vaatii työtä, ja menestys ei tule ennen työtä missään muualla kuin sanakirjassa.

Pienellä sisältöstrategialla kaikesta tekemästäsi sisällöstä on mahdollista saada enemmän irti juuri mikrosisältönä. Kun sinulla on idea tai ajatus, haluat mahdollisesti jakaa sen eteenpäin toisillekin. Haluat, että siitä on hyötyä heille. Silloin aluksi hyppää kynnyksen yli ja julkaise ideasi – omalla verkkosivullasi, blogissasi. Sen jälkeen lähde jakamaan se pienemmissä osissa – mikrosisältönä – ympäri digitaalista maailmaa. Sisältö voi olla lauseita, ajatuksia tai kokonaisuuksia, tietysti koko sisältökin voi olla mukana. Voit tehdä blogista pod-lähetyksen. Voit tehdä aiheesta ladattavan ilmaissisällön tai uutiskirjeen. Tapoja on monia. Yleensä teemme sen virheen, että jaamme ajatuksemme vain kerran. Koska se ei saanut tykkäyksiä ja jakoja heti, ei se ollut hyvä ja kiinnostava. Silloin heitämme nopeasti hanskat tiskiin ja se oli siinä.

Älä kuitenkaan tee niin ja lannistu. Et vain vielä löytänyt sitä oikeaa yleisöäsi. Mahdollisesti yleisösi koostui ihmisistä, jotka tuntevat sinut, jotka ovat kuulleet paasaustasi aiheesta jo pitkän aikaa. He ovat hyödyntäneet tietosi jo, ja siksi heille ei siitä ole hyötyä enää. Nyt sinun pitäisi vain löytää uutta yleisöä. Tässä korostuu idea jakaa sanoma pieninä paloina sekä erilaisissa muodoissa ympäri digitaalista maailmaa.

Kun olet palastellut sisältösi ympäri digitaalista maailmaa, alkaakin se paras asia – seuranta. Seuraa tarkasti, miten sisältösi toimii. Nämä tiedot kertovat sinulle, missä sinulla on mahdollisesti sellaista yleisöä, joille tiedoistasi voisi olla hyötyä. Tehosta sen avulla teemaasi ja keskity siihen kanavaan. Nosta suositut kanavat kärkikanaviksesi ja tehosta sisällöntuotantoa heikommissa. Muista myös pitää huoli polun valaisusta. Tarkista, että olet linkittänyt kanavasi keskenään, vähintäänkin verkkosivuillesi tai blogiisi. Pidä huoli, että jaetun pienen sisällön kautta sinusta kiinnostunut löytää luoksesi aarreaittaasi – ostokengät jalassa. Muista tehdä myös yhteydenotosta helppoa.

Oheisella lomakkeella saat käyttöösi kaavioni, missä nostan esiin tapoja, miten sisältö menee tehokäyttöön helposti.

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Henna Eklund | Punakynäpaholainen

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.

Löydät minut myös sosiaalisesta mediasta!

Ps. Joko tilasit Aamunavauksemme?