Social selling – Mitä se on?

Miten valmistaudut etäkoulutukseen? Seisot työpöydän ääressä. Asettelet valaistusta oikein, jotta valo ei loistaisi liikaa silmälaseista kameraan tai valaisisi kasvojasi jotenkin epäedullisesti. Pöydän täyttävät läppäri ja usein myös pöytäkone. Omalla pöydälläni usein Mac on aseteltu läppärini taakse, jotta voisin samalla hieman kurkkia aikataulua sekä tietysti huomioida jokaisen muistettavan asian. Kysymykset ovat parhaita ja samoin esimerkit. Niillä on muistamisen kannalta runsaasti sisältöarvoa. Tein juuri koulutuksen Linkedinistä sekä Social Sellingistä. Mitä Social Selling sitten on? Kannattaako siihen panostaa?

Social Selling tarkoittaa helposti kuvattuna vaikuttajamarkkinointia. Henkilöbrändin avulla on mahdollisuus rakentaa näkyvyyttä sekä luottamusta verkostoissa ja alustoilla, joissa tiedät potentiaalisen asiakkaasi liikkuvan. Sani Leinon sanoin: ”Social Selling on myynnin toimintatapa, jossa digitaalisten ja sosiaalisten kanavien avulla pyritään luomaan lisää myynnillisiä mahdollisuuksia sekä rakentamaan luottamusta ja syventämään suhdetta asiakkaiden ja potentiaalisten asiakaskandidaattien kanssa myyntiprosessin vaiheiden ohella.”

Tuolla keskellä vilahti sana – henkilöbrändi. ”Mistä tiedän, että minulla on vahva henkilöbrändi? Pitääkö minulla on 100 000 seuraajaa?”

Helpointa se on lähteä avaamaan Linkedinin kautta ja juoksemalla suoraan kurkkaamaan oma SSI eli Social Selling Index. Sivulla huomaat varmaan painikkeen ”Get your score free”, jonka kautta on mahdollisuus katsoa oma lukema ilmaiseksi. Tarkemman arvon saa maksetulla tilillä. Naureskelin viikolla, kun huomasin sen jälleen kohonneen. Lukemallani 69/100 kuulun TOP 1 %:in omalla alallani (keskiarvo 26/100) ja TOP 7 %:in omassa verkostossani (keskiarvo siellä 39/100). Verkostoni on siis hieman paremmin valveutunut Linkedinissä. Parantamisen varaa olisi siis kaikilla tässä suhteessa, myös minulla. Mikä oli sinun lukemasi?

Miten voin kehittää henkilöbrändiäni?

Ensimmäinen toimi on ammattilaisten Facebookin eli Linkedin-profiilin ehostaminen All Star -tasolle. Jos profiili on kesken, silloin se ei herätä luottamusta. Osa meistä mielellään rakentaa se valmiiksi piirua myöten, osa haluaa olla oman työnsä takia hieman hiljaisempia. Varmista, että olet kuitenkin omalle verkostollesi näkyvä. Linkedin kehottaa sinua aina kehittämään profiilia, joten seuraa niitä askelmia. Olethan tehnyt jokaisen vaaditun askelman? Huolehdi siis aluksi, että profiilisi on valmis ennen kuin lähdet tekemään muuta.

Kun profiili on valmis, kannattaa lähteä seuraamaan SSI:n antamia neuvoja. Mitkä lukemasi ovat matalalla, mitkä korkeammalla?

Neuvo 1: Rakenna henkilöbrändiäsi kohderyhmä edellä. Pidä aina asiakas mielessä, kun kirjoitat ja täydennät profiiliasi. Ajattele sisältöä aina ideaalin kohderyhmäsi näkökulmasta. Mieti siis, ketkä käyttävät tuotteita/palveluitasi. Millaisten asioiden kanssa he painivat? Millaisesta tiedosta he voisivat hyötyä?

Neuvo 2: Löydä oikeat aiheet kohderyhmällesi. Tee pientä tutkimusta alustojen erilaisten hakukoneiden avulla. Kun tiedät kohderyhmäsi, se on helpompaa. Selvitä, mitkä sisällöt ovat olleet ison yleisön sekä kohderyhmäsi mieleen.

Neuvo 3: Aktivoi vuorovaikutukseen: Kun olet löytänyt kiinnostavat aiheet, jaa niistä keskustelunarvoisia päivityksiä. Kun ihmiset innostuvat keskustelemaan kanssasi ja sinä myös vastailet heidän kommentteihinsa, kasvatat luottamusta ja henkilöbrändiäsi. Näin löydät ja luot helposti uusia ihmissuhteita.

Neuvo 4: Pyri verkostoitumaan vaikutusvaltaisempien ihmisten kanssa: Jokaisella meistä on olemassa ihmisiä, joiden kanssa haluaisimme tutustua. Pyri vahvistamaan verkostoasi ammattilaisilla ja päättäjillä. Mieti, keneltä voisit oppia ja kenestä voisit hyötyä? Älä törkkää vain tavallista verkostoidutaan-pyyntöä, vaan kirjoita oheen syy, miksi haluat verkostoitua. (Ps. Mikä on pahinta, mitä voi sattua?)

Lopuksi iske kiinni eli valitse itsellesi viikottain aika sosiaaliselle vaikuttamiselle. Jos haluat aluksi seurata, tykätä ja kommentoida, valitse siihen kerran viikossa aikaa esim. 1 tunti. Jos haluat julkaista jotakin, valitse sille selkeä päivä. Noiden lisäksi voit tehdä vuorovaikutusta haluaminasi aikoina.

Social Selling – Miksi?

Kimi Räikkösen sanoin: ”Miksi ei?” Tekemässäni koulutuksessa eräs koulutettavistani sanoi, että myös Linkediniin on hiljalleen hiipimässä koira- ja kissavideot ja höttöjulkaisut. Jos feed täyttyy tuollaisesta, kannattaa kurkata edellisen kappaleeni kohta ”rakenna henkilöbrändiäsi kohderyhmä edellä”. Jos tunnet, että et kuulu sellaisen ihmisen kohderyhmään, kuka käskee sinua olemaan sellainen. Poista sellaiset ihmiset ”feedistäsi”.

Kun vertaa esim. Linkediniä 10 vuoden takaiseen maailmaan, muutos on suuri. Muistan Linkedinin vain ns. virtuaalisena CV:nä. Nykyään sen vuorovaikutusmahdollisuudet ovat kasvaneet huimasti. Se tarjoaa mahdollisuuksia runsaasti moneen erilaiseen asiaan: monipuoliseen vuorovaikutukseen, työnhakuun, yhteistyöverkostojen kasvattamiseen, politikointiin, kouluttautumiseen jne. Linkedinin eräs yksilöllinen ihanuus on, että se taistelee vielä ajastettua maailmaa vastaan. Sinun tulee aidosti olla läsnä siellä maailmassa – julkaista ja vuorovaikuttaa.

Koen, että tulevaisuudessa kultaiseen arvoon nousee verkostojen laatu ja nimenomaan läsnäolo. Sen on osoittanut jo Clubhouse. Clubhouse tarjoaa loistavan aseen kuvamanipulaatiota sekä haamukirjoittajia vastaan. Sisällöntuottajille tämä ei välttämättä ole se hienoin asia, mutta mielestäni jokaiselle medialle on edelleen omat käyttäjänsä ja avuntarvitsijoita on aina, myös Clubhouse-puheen tai -session käsikirjoituksen kanssa. Koen tämän siis vain rikkautena. Odotan innolla, että pääsen aloittamaan sen maailman tekemisen lähitulevaisuudessa.

“She was free in her wildness.
She was a wanderess, a drop of free water.
She belonged to no man and to no city.”

― Roman Payne, The Wanderess ― 

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Henna Eklund | Punakynäpaholainen

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.

Löydät minut myös sosiaalisesta mediasta!

Ps. Joko tilasit Aamunavauksemme?