
Näillä vinkeillä Facebook-sivut ehommiksi
Työkseni käyn läpi eri alojen yritysten Facebook-sivuja. Olen huomannut yhden todella mielenkiintoisen seikan: Miksi niitä ei personoida? Miksi niitä ei laiteta yrityksen näköiseksi? Joistakin puuttuu jopa kansikuva, joistakin profiili tai muuten tiedot yrittäjästä itsestään. Päätin koostaa blogitekstiini muutaman vinkin, joilla yrityksen Facebook-sivut saadaan helposti ”hakukoneystävällisiksi”. Onneksi Facebook nykyään kertoo, mitä kannattaisi laittaa esille. Facebook on muuttanut hiljalleen yritysten sivuja samantyylisiksi kuin henkilökohtaiset sivut, joten niiden muokkaus saattaa olla tutumpaa.
Mitkä tiedot yrityksen Facebook-sivuilla tulisi ehdottomasti olla? Mielestäni tärkeimpiä ovat yrityksen nimi sekä yhteystiedot. Näitä tietoja pääset helposti muokkaamaan sivuiltasi.


Vinkki 1: Asetusten kautta tiedot ajankohtaisiksi
Samoin kuin Linkedinissä, myös Facebookissa jää usein yksilöimättä sivu. Nimi ei ole kuin yrityksen nimi, luokka on jätetty pois ja käyttäjänimeä ei yksilöidä. Jos noita tietoja ei ole rakennettu oikein, et myöskään pääse helposti merkkaamaan sivustoasi minnekään yksinkertaisella @-ilmaisulla tai jakamaan sitä kavereille helposti, esim. fb.me/nextlevelimpact4u/.
Mene siis asetuksiisi ja yksilöi sivusi omakseksi:
- Luo omalle Facebook-sivullesi yksilöllinen käyttäjänimi. Näin kukaan muu ei pääse olemaan yrityksesi niminen. Tämä helpottaa huomattavasti toimia, merkkausta ja et ole enää ns. ”numerobrändätty”.
- Muokkaa nimitiedot jotenkin toisin kuin vain, että yrityksen nimi on ns. näkyvä asia. Joissakin yrityksissä siihen kannattaa lisätä myös on myyntislogan tai perustyötehtävä.
- Varmista luokka. Facebook ehdottaa niitä ja pääset helposti valitsemaan. Kannattaa laittaa sinne ainakin kolme luokkaa. Facebook näyttää vain yleensä yhden tai kahden, mutta kolmas yksilöi vielä entisestään.
- Varmista yhteystiedot ja sosiaalisen median tilien linkitys yhteen. Merkitse ajankohtaiset tiedot yhteystietoihin ja varmista, että kaikki sosiaalisen median viestimet ovat siellä esillä. Sijainti on myös tärkeää sekä aukioloajat, jos kivijalkakauppa on kyseessä. Sinne voi lisätä mielenkiintoisiakin tietoja, joten kannattaa tutustua.
- Vaihda oikeat valokuvat: Nämä ovat myös tärkeitä. Kannattaa valita profiilikuvaksi joko oma kuva, video tai sitten logo.

Vinkki 2: CTA-painikkeen kautta yhteydenotto helpoksi
Jokaisella Facebook-sivulla on mahdollisuus yksilöidä cta-painike ylärivillä kansikuvan alla. Yleensä se on yhteydenottoa varten eli potentiaalinen asiakas voi soittaa, lähettää viestin, osallistua tai ilmoittautua sähköpostilistalle tai lähettää sähköpostia. Jokaisella on mahdollisuus yksilöidä se, joten työ kannattaa tehdä. Muokkaa omasi ja lisää sinne tarvittavat tiedot. Löydät Muokkaa toimintopainiketta -kohdan kolmen pisteen alta etusivullasi. Jos olet jo siihen laittanut jotain, voit vaihtaa painikkeen toiminnon painamalla “Vaihda painike” ja pääset valitsemaan pitkältä listalta haluamasi toiminnon.
Vinkki 3: Valikkoon olennaiset välilehdet
Joskus sivuvalikon alavalikossa on liikaa tavaraa. Kannattaa käydä ne lävitse ja yksilöidä sivusto eli poista vain raa’asti ne välilehdet, joita et halua sivuilla käyville ihmisille näytellä. Voit muokata ja yksilöidä valikon painamalla Lisää ja Hallitse osioita. Joitakin et voi muokata, mutta kaiken turhan saat takuulla pois.
Extra-vinkki: Varmista ulkoasu vierailijan silmin
Kurkkaa alla olevaa kuvaa. Voit katsoa yrityksesi Facebook-sivua vierailijan silmin vaihtamalla profiilia, jolla katsot sivuasi. Jos katsot FB-sivua yrityksenäsi, näet kaikki mahdolliset toiminnot yrityksen silmin. Kun katsot sivuasi henkilökohtaisella tililläsi, saat idean, miltä sivu näyttää vierailijan silmin. Puuttuuko sieltä jotain? Tarkista olennaiset seikat ja lisää ne tai sitten poista turhat tiedot.


Blogitekstin kirjoitti monitaitoinen digimarkkinoinnin asiantuntija
Henna Eklund | Punakynäpaholainen
Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen sisällöntuottaja, copywriter sekä suunnittelija. Olen yritysviestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija”. Nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. Työni puolesta tutustun ja tarkkailen yritysten tapaa hoitaa viestintä ja markkinointi. Avaan huomioitani blogiartikkeleissani.
Haluatko kysyä jotain? Kaipaatko tukea? Ota yhteyttä ja keskustellaan - henna@nextlevel.fi tai 050 536 2381!
Haluatko tehdä yhteistyötä? Olen aina avoin sellaiselle.